After life

26/Aug/2021 Dolua, Zineman

AfterLifeBeste aholku bat Netflixen serieen artean. Komedia beltz ingelesa, tarteka beltz-beltza. “After Life”-k kontatzen du adin ertaineko gizon alargundu berri baten istorioa. Haren tristura eta amorrua adierazten ditu ironiaz, sarkasmoaz eta tarteka oso modu mingarrian inguruko pertsonentzat. Haren txakurrak ematen dio arrazoi bakarrenetarikoa bizirik jarraitzeko, bere buruaz beste ez egiteko.

Bigarren denboraldian, pertsonaia nagusia (Ricky Gervais aktoreak antzeztua, argazkian ezkerrean) joaten da leuntzen bere jarrera, eta haren bizitzaren atea zabaltzen die, apur bat bada ere, beste pertsona batzuei. Besteak beste, hilerrian ezagutzen duen Anne pertsonaia maitagarria (argazkian eskuinean), bera ere alarguna.

Doluaren inguruko umorezko seriea da, bizitzak aurrera egiten duenean gertatzen diren argilunak erakusten dituena. Ekoizpen xumea da, gustura ikusten da, eta aktore nagusiaren papera bikain antzeztuta dago. Gomendagarria.

 

PD.- Atzo amaren urtebetetzea izan zen, 80 urte bete izango luke. Bizitzak aurrera egiten du, bai horixe.

Guarpenaren alte

18/Aug/2021 Mendian Hil Hirian Hil, Oroimenean

FidelaBernatLiluratu ninduen gaztetan. Exotikoa, antzinakoa, erabat erakargarria topatu nuen. Bolada bat ibili nintzen Erronkariko Uskararekin gora eta behera, 20 eta piko urterekin, eta garai berean hasi nintzen Nafarroako Pirinioa ganoraz deskubritzen. Zorrotzako lagun batzuekin 2-3 asteburu eman nituen hango bazterrak ondo ezagutzen, 1990eko hamarkada hartan.

Behin eta berriz itzuli izan naiz, batez ere ondoko ibarrera, Zaraitzura. Baina ondo gogoan dut Izaban behin topatu nuena, hileta-segizio tradizional bat, herria zeharkatzen. Montxo Armendarizen pelikula bat izango balitz bezala, baina bizitza errealean. Hango euskararekin batera, beste hainbat tradizio galtzen joan dira denborarekin.

Lehengo egunean Aitor Elduaienek galdetu zidan honi buruz Izabako Mendi Tourrean, MHHH eman ondorengo solasaldian. Heriotzaren kontzientziaren galerari buruz. Bai, hori ere galtzen joan gara, baina hain zuzen ere Erronkaribar edo Zaraitzuko ibar menditarretan zeozer gelditzen dela esango nuke, Iruñeko karriketan hainbeste ez dagoena. Uskararen oihartzunak bezala, zeozer hori. Mendialdean edo kalean hiltzea oraindik ere desberdina delako.

Ederra izan zen aurrekoan geure pelikula aire librean ikus-entzutea, izarren azpian, publiko gehiengo mendizale horren aurrean. Herriko auditorio ireki hartan, gainera, Zorrotzako aspaldiko bi lagun horiek egon ziren. 20 eta piko urte lehenago handik ibili ginen, Belagoako orduko aterpetxean. Asteburu haietako batean Burgira hurbildu ginen Pili Lanuzari entzutera, 8.000ko bat igo zuen lehendabiziko emakume nafarra berau. Berak esandako esaldi hori ordutik daramat nirekin, mendiak ez dira Himalaian hasten, geure inguruan baino, Abodiko tontorretan, Orhi, Ezkaurre edo Mahaian. Mendizale arrunta izan, nire kasuan bezala, Felipe Uriarteren sailkapen berriaren arabera, ala mintza treker, bulderzale ala bideberritzailea.

Sinestu ala ez, denborak aurrera jarraitzen du, ez gara duela 20-25 urte ginen horiek. Aldi berean, atzean pertsonak, bizipenak eta lekuak gelditzen dira. Geure esku dago oroimenari eustea.

 

Guarpenari ezau akabatan tenpra

(Oroimenari ez zaio amaitzen denbora)

 

The Troubles eta haratago

13/Aug/2021 S(u/a)minetik bakera, Zarautz Errukitsua

The TroublesZarautzen compassionate communities” saltsa honetan hasi baino lehen, herrian beste talde batzuk zer egiten ari ziren aztertu genuen. Eta, aldi berean, munduan nola funtzionatzen ari ziren beste komunitate errukitsu batzuk estimulagarria bezain ezinbestekoa izan zen guretzat. Gai deserosoak eta ezkutatuak hasi ginen jorratzen Death Cafeetan, heriotzaz orokorrean, zehazki minbiziaz, Alzheimerraz, zainketa aringarrietaz, etxeko ospitalizazioaz, suizidioaz, dolu perinatalaz…

Munduan egiten ari zirena begiratuta, indarkeria politikoak edo terrorismoak gogor jotako bi herrialde kontuan hartzekoak ziren (eta dira), komunitate gupidakorrak modu esanguratsuan garatzen ari zirenak: Kolonbia eta Irlanda. Nire buruari galdetzen non ea gaia jorratuko zuten, edo tabuen artean tabuena izango litzateke. Funtsean ea gai garen modu honetan etorritako heriotzaren doluei buruz hitz egiteko, osagai distortsionatzaileak albo batera lagata (politika, historia,…), eta faktore humanoetan eta emozioetan bakarrik enfokaturik. Gasteizen, Zarautzen eta Getxon bizipen ederrak izan genituen, hiri errukitsu moduan, “S(u/a)minetik Bakera” obra eszenikoa aurkezturik. Udazken honetan hiru horietako batean errepikatzeko ilusio handia daukagu.

Asuntoa da uda honetan Irlandan egon garela oporretan, eta besteak beste Derry eta Belfast bisitatu ditugula. Lehenengoan azaletik igaro ginen gehiago, baina bigarrenean bete-betean busti ginela orain dela 50 urte piztu ziren gatazka politikoen ondorioekin. Ulsterren gertatutakoa, desberdintasunak desberdintasun, beti izan da prozesu paralelo modukoa, hemen gertatzen zenarekin aldean. Telebistan eta zineman ikus-entzunda, bazen garaia bertatik bertara horren guztiaren aztarnak behintzat ezagutzekoa.

Hasi ginen Black Cab Tour batekin, alegia, ibilaldi gidatu bat taxi batean hala Shankill Road nola Falls Rd. aldeetan. Horren bidez, gidaria kartzelan egondako baten bat izan daitekeelarik, zonalde unionistan zein errepublikarrean gelditu diren hormetako pintaketak, harresiak, txarrantxak eta abar ikusi ditzakezu, gidariaren komentarioekin. Historian atzerako bidaia egitea bezalakoa da, oso gomendagarria. Baina iraganaldiaz gain, orainaldia ere oso presente dago. Orduko pintaketekin konparaturik, gaur egun egindakoak beste ildo desberdin bat daukate. Amek, izebek eta amonek bereiziki hitz egiten dute itxaropenaz, adiskidetasunaz, maitasunaz eta zainketetaz. Gogoratzeaz, errespetuaz eta lehengoratzeaz. Gogor borrokatzea gizarte lehengoratzaile baterantz. Osagarri moduan, Ulster Museum-ek atal oso interesgarria dauka indarkeria politikoaren hamarkadei buruzkoa, baita orokorrean Ipar Irlandako historiari buruzkoa ere.

Bidaiatzea da apur bat leihoak zabaltzea eta haizea mugiaraztea.

Fauda

12/Jul/2021 S(u/a)minetik bakera

FaudaXakearen taulako piezak hankaz gora. Traizioak. Nortzuk diren zuriak eta nortzuk beltzak. Gezurrak. Garaipena lortzeko edozer. Nahaste-borraste. Bakeari xake mate.

Olibondoen eta errautsaren erresuman kokatuta dago Netflix-ek aurkeztutako “Fauda” telesaila. Izenburuak horixe esan nahi du, anabasa, momentu askotan ikus-entzuleek sentitzea lortzen dutena. Arabieraz hitz egiten duten juduak eta hebraieraz mintzatzen diren palestinarrak. Zer den txar eta zer on. Ezin da esan ekoizpen israeldar hau neutrala denik, jakina, baina ahalegin ona da herrialde bien arteko gatazka islatzeko. Borreroaren larruan ere ipintzeko, antipatiatik enpatiarako urrats erraldoia emateko.

Beti da interesgarria armada barrutik ezagutu duen jendeak kontatzea zelan funtzionatzen duten gauzek. Telesaileko egileek, hain zuzen ere, horixe bera erakusten digute. Militarren logika, tarteka gordintasunez, indarkeriaren apologia. Baina tarteka ikusi ahal izaten dugu etsaiaren humanitatea ere, borreroaren ingurunea, senideak, amak, arrebak.

Israelgo armadaren barrutik ugariak dira testigantza kritikoak, “Breaking the Silence” ekimenean bildutakoak, blog honetan behin baino gehiagotan (gor)aipatu ditugunak. Urrutitik bada ere, Intsumisioarekin lotu dezakegun mugimendu bakezalea guztiz interesgarria da. Munduan hainbeste adibide ez daude, bestela, zoritxarrez. Ohikoagoa da indarkeria, eta post hau prestatzean ustekabe negatiboa izan da India eta Pakistan arteko gatazkari egokitutako “Fauda” modukoa ekoizten ari direla. Ez nuke inolaz ere esango Ekialde Hurbileko gatazka eternala parekatu zitekeenik Asiako hegoaldean zegoena  (edo dagoena).

Ondo amaitzeko, erabat harira datoz Ekaitz Goikoetxearen bertso ausart eta konpontzaileak ( ‘Mingarri den bitartean’), geure troubles-ei erreferentzia eginez:

Mahaira aulki berriak
nahi badira erakarri,
aho bakoitzeko behar
genituzke bi belarri,
elkarrengana hurbildu
erreparatu elkarri…
Mugitu gabe ezin da
besteen lekuan jarri.

 

Haitz beitia

07/Jul/2021 Mendian Hil Hirian Hil

azpeitia-xoxotetik (1)75 urte dira “Lagun Onak Mendi Bazkuna” martxan ipini zutenetik Azpeitian, 1940ko hamarkadan. 20 urte lehenago sortu zuten Euskal Mendizale Federazioa Elgetan, lau probintzietako mendi elkarteek sustatuta. Euskal Herriko alpinismo antolatuaren hastapenak ziren, aitzindarien garaia. Zalantzarik ez dago Izarraitz azpian mendizaletasuna bizi-bizia izan dela aspalditik, Haitz beitian eta Haitz goitian.

20 urte izango dira laster Urola alde honetako Beñat Arruek eta Iñaki Aiertzak, Sakanako Javi Arkauz, Cesar Nieto eta Aritz Artiedarekin batera, euren azken espedizioa egin zutela, bizitzaren azken ibilaldia. Iban Gonzalez arrasatearrak “Pumori, mendiaren alaba” (2019) dokumentalean ederki jaso zuen orduan gertatutakoa, 2001eko urrian. Hondamendiaren alde ilunaren bestaldean, hala ere, batzuetan loratzen dira bestelako harribitxiak. Beñat Arrueren familiaren kasua da, Nepalera egindako bidaia haietan horixe topatu baitzuten. Beñaten izpirituaren bila joan, eta lorebitxi bat ere topatu. Argazki batean, semea neskatila nepaldar batekin agertzen zelarik, zerbaitek bultzatu zituen gurasoak neskato haren atzetik joateko. Baita aurkitu ere, gaixotasun larri batekin, eta izen-abizenekin: Suku Maya.

Gaur egun Suku Aizarnan bizi da, goiko paradisu txiki hartan, Pello Arrue eta Arantxa Gurrutxagaren gurasoekin. Heriotzaren ostean, ustekabean, Bizitza maiuskulaz. Eskuzabalak izan dira istorio eder hau konpartitzen geure dokumentalean. Eta Tomas Agirrek hitzetan bildu zituen istorio honek eta pelikulan kontatzen ditugun besteek berari piztutakoa, Zestoako aldizkarian, “Heroi gazte eta suharrak”  izenburuko testuan. Gazte eta suharrak Xabi Ormazabal, Iñaki Ochoa de Olza, Mikel Crespo,… Euren heriotzek ere beste aurpegi argiago bana badaukate: Mendi Festa eta Beka bat, Fundazio oso bat Nepalen aldeko kooperaziorako, Bizir Eguna…

Atzo, uztailaren 6an, 2 urte bete dira Jexux Zufiria hil zenetik. Bera da dokumentalaren epilogoan agertzen den mendizalea, munduzalea, bizizalea eta bizilaguna. Felix Zubiak, Jexux ondo ezagutzen zuena, pelikularen pasarte batean komentatzen du nola urrundu garen ohitura zahar on batzuetatik. Hildakoen omenez festa egitea, adibidez. Bada, Zufiriatarrekin batera, Gorbeia aldean datorren igandean festa modukoa egiteko intentzio osoa badaukagu. Dena ez dago galduta.

Uztailaren 6a zen atzo, eta Mendi Tourrak ekarri zuen MHHH Soreasu areto dotorera. Zein atsegina da Aitor Elduaienekin batera arratsalde hauek konpartitzea. Zein ederra atzo Suku eta Arantxarekin eszenatokia elkarbanatzea, Aizarnatik etorritakoak aurrean genituela. Gainera, asko maite ditudan beste bi pertsona hurbildu ziren urrutiagotik.

Ruperrek kantatzen duen moduan, “kantu bat bizipozaren alde” bihurtu zen Haitz beitiko emanaldia.

Hitz egin dezagun eutanasiaz

30/Jun/2021 Osatzetik Arintzera, Zarautz Errukitsua

LaPromesaHeriotza duinaren kontzeptua hainbat pertsonak lotzen dute modu automatikoan bide bakar batekin, orain arte legezkoa izan ez dena espainiar estatuan. Duintasuna zer den definitzea ez da erraza izaten, eta batzuetan lausotasun horretatik epaitzen dugu zer den duina eta zer ez. Subjektibotasun batetik, eta egia esan ezin da beste modu batean izan. Objektiboki definitu daiteke zer den heriotza duina / ona eta zer ez? Bai, badaude kriterio batzuk, nahiko orokorrak direnak eta jende gehien-gehienak ontzat hartzen dituena. Hau guztia gero eta ikertuago dago, Medikuntzaren, Erizaintzaren eta Psikologiaren beste hainbat kontu bezala. Milaka pertsonen kasuak aztertu eta ikertu ostean ondorio batzuetara ailegatzen ari gara azken urteotan: Bakarrik ez hiltzea, sufrimendu gabe bizitza amaitzea, zeure bizitzaren zentzua topatu izana, egindakoarekin pozik egotea bestela baino, ingurukoen gainean zama askorik ez ipintzea zainketetan, agur esan ahal izatea, gehiegi ez luzatzea azken egunak, egiteke dauden kontu garrantzitsuak itxitzat lagatzea eta beste puntu batzuk daude.

Hau guztia da, hain zuzen ere, zainketa aringarriekin egiten saiatzen garena. Heriotza eta bizitzaren amaiera duinaren alde egiten dugu lan. Azken momentuetako sedazioak ipintzeaz aparte lana badugu, batez ere, komunikazioarekin. Gaixoarekin, familiarekin, beste lankideekin. Eta komunikazioa beti ez da erraza. Familiako kide guztiek ez dituzte berdin ikusi behar gauzak, nahiz eta objektibotasun batzuk egon. Lan handia, hitz batean, gauzak ondo egin nahi badituzu. Subjektibotasunak eta ikuspuntu desberdinak hor daude, eta batzuetan korapilotsua da kontua honengatik, ez hainbeste zer medikazioa ipini eta zein ez.

Zainketa aringarriak ez da espezialitate bat berez, oraindik. Medikuntza, Erizaintza eta Psikologiaren atal erlatiboki berria da, 30-40 urte dituena modu formalean eta ofizialean. Ziur nago aurretik pertsona zehatz batzuk gai zirela modu instintiboan gaur egiten duguna egiteko, seguru aski gaur ditugunak baino botika gutxiagorekin. Baina enpatia eta errukia, adibidez, ez ditugu gaur egun asmatu.

Halaber, eutanasia egon bazegoen legala izan baino lehen. Ezkutuka bideratu izan da eta izaten ari da hainbat tokitan munduan zehar. Hau da, errealitate bat da, begiak itxi eta belarriak estali arren. Gizartearen zati esanguratsu bat ozen eskatzen ari zen aspalditik, eta kasu zehatz batzuk ezagutu ditugu Euskal Herrian azken urte hauetan. Zarautzen eta Portugaleten, adibidez. Aurten espainiar legebiltzarrak eman duen urratsa zerbaiten ondorioa izan da, apeta politiko huts bat baino. Ongi etorria beraz. Martxan ipintzeko bidea, bestela, kritikagarria da eta hobetzeko modukoa, noski. Puntu honetan, merezi du Koldo Martinezen hitzak irakurtzeak. Zentzuduna da haren kritika, eutanasiaren aldeko jarrera batetik.

Luze eta zabal entzungo dugu gaiari buruz, geure artean dagoena jada. Goazen beraz hitz egitera, argudioak entzutera, teoriak baino praktikak ekarriko diguna ikustera. Lan egiten dudan ospitalean, Debagoieneko zonaldean, martxan ipini gara formatuta eta prest egoteko erronkari aurre egiteko. Osakidetzako beste osasun eskualdetan ere berdin, herren baina aurrera. Badakigu espaniar estatuko beste lurralde batzuetan askoz atzeraturik daudela gauzak, inoiz abiatuko badira zenbait lekutan….

Hitz egin dezagun ba eutanasiari buruz. Geurean adibidez, “La Promesa” dokumentala Zarautzera ekarri nahi dugu aspalditik, komunitate errukitsuaren ekimenaren barruan. Berez, antolatze lanetan hasiak ginen, koronabirusak dena gelditu zuenean. Ea oraingoan lortuko dugun, lehen erdi aipatutako Portugaleteko kasu ezaguna gure herrian lasai jorratzeko.

Ene baitan bizi da

21/Jun/2021 Bizi gara!, Mendian Hil Hirian Hil, Oroimenean

LesakaGeure haurtzaroa ez zen oso desberdina izan beste hainbatenarekin. Uda izaten zen urteko sasoirik hoberena eta esperotakoena, Gabonekin batera. Gaztaroan, zer esanik ez, gehitzen zenituen beste faktore interesgarri batzuk, herriko jaiak adibidez. Eta helduaroan ere udak mantentzen du lehentasunezko posizioa, oporraldiekin. Euskal Herritik kanpo bizi ginenean, Lekeitioko udatiarrak izan ginen urtez urte, hutsik egin barik. Eta bazegoen une berezi bat, tradizio bat, urtero mantentzen genuena: Egun euritsu bat aprobetxatzen genuen aitaren bihotzeko herrira joan eta hango familia bisitatzeko. Lekeitiotik joaten ginen Ondarroarako errepide bihurritutik Gipuzkoa aldera, eta hortik Nafarroako iparraldera.

Hondartza aldatzen genuen barnealdeko bazter horiekin, Bera eta Lesakakoak, sarritan baita Lapurdikoak ere. Liluragarria zen mundu hori niretzat txikitan, frantziar kutsu horrekin. Neurri handi batean baserriaren mundua, herriarena, euskararena. Barru-barruan txertatuta gelditzen diren kontuak dira. Hori guztia nire baitan bizi da ordutik. Lotura beste bide batzuetatik gorde izan dut ilea galtzen joan naizen heinean, eta sendotuta gelditu zen lau urte zehatzetan, amatxi, abuelo, aita eta ama bertan Lesakan lurperatu genituenean. Maddi Ane Txoperenaren “Ene baitan bizi da” liburua irakurtzean hainbat pasarterekin bat egiten nuen, deskribatutako giroarekin. Lizuniaga eta Ibardin mendateetako alde batekoa zein bestekoa.

Atzo, udaren atarian, aitaren herrian aurkeztu genuen dokumentala, Felipek lagundu ninduen. Lesakara joateko egun horietakoa izan zen, euri pixka bat tartean. Egun batzuk lehenago Etxalarren mendi buelta ederra egin genuen Kaik eta biok. Eta atzo beste tontor biografikoa izan genuen pelikulari esker. Beste zirkulu bat, lotura apur bat gehiago sendotzeko. Orain loratzen diren zuhaitz hauek dira duela 40 eta piko urte ereindakoak eta urtez urte ureztatuak. Sekulakoa da hau sentitzea ene baitan. Ez dauden horiek bertan bizi dira.

Bizir! (2)

13/Jun/2021 Bizi gara!, Mendian Hil Hirian Hil

Bizir Eguna 2021Ohituegiak gaude festa ondorengo paisaje zikin tamalgarriak ikustera. Gazteak inzibismoarekin eta zikinkeriarekin lotzeko ohituegiak, edonon botatako plastiko eta kristalekin. Izurrite hori errealitate bat da, batzuontzat ulertezina, atzeraka begiratuz gero eta geure gazte denborak gogoratuz gero (geure argilun guztiekin, noski).

Albiste ona da gazteak-ganora-garbitasuna hirukotea posiblea dela, hedabide handietan ikusiko ez dugun arren. G-z hasten dira hiru hitzak, baina beste letra batzuekin hasten diren elementuak ere gehitu ditzakegu: mendia, festa, musika, bizipoza, omenaldia… Bai, posiblea da. Atzo bertan honen guztiaren lekuko izan nintzen, Kurtzebarri azpian. “Bizir Eguna” antolatu zuten Mikel Cresporen lagunek, haren omenez. Pandemiak baldintzatuta, baina aurrera. 2020an ez bezala, dena bertan behera gelditu behar zenean. Aurrera 20 urtekoak, 40 urtetik gorakoekin batera, gehi txakurtxoren bat. Aurrera Egillorkoak, Juxe Zuazua, Txema Crespo eta Lide Crespo. Aurrera Izaskun Andonegi, atzo gerturatzerik izan ez zuena.

100 urtetik gora izango dituzten haritz horien azpian abestiak bata bestearen atzetik kateatu genituen (ikusi irudia), Beñat Arrietak gitarra hartuta. Eta, momentu batean, Ander Navarrok irakurri zuen gutunean Mikeli kontatzen zion iaztik aurrera koronabirusarekin gertatzen ari dena, eta beste hainbat kontu. Kontatu zion “Mendian hil. Hirian hil” izenburuko dokumental bat Euskalduna jauregian estreinatu genuela, eta bertan agertzen dela Mikel bera Iñaki Ochoa de Olza, Atxo Apellaniz, Xabi Ormazabal eta beste handi batzuekin batera. Gure artean jada ez daudenak, badauden arren. Atzo Mikel egon zen moduan.

Bihotzez egindako gauzak ondo edo oso ondo ateratzen dira. Eguzkipean, euripean, behelainotan edo dena delakoan, hori beti gutxienekoa da. Garrantzitsuena da oroimena pizturik mantentzea, patata tortilla, sagardoa, gazta eta menbrilloa partekatzen ditugun moduan, tristura, nostalgia, alaitasuna, zirrara eta emozio guztiak ere elkarbanatzea. Hau bai dela bizir, hau!

Mila esker zeuen etxeko atea zabaltzearren, beste behin, Egillorren edo Zaraiako basoetan.

 

Doluak eta gazteak (2)

09/Jun/2021 Dolua, Zarautz Errukitsua

doluakgazteakPaziente bat bizitzaren amaieran ospitalean artatzen dugunean, are gehiago azken egunetako egoera baldin bada, kontu garrantzitsua da senideei ondo azaltzea zer datorren, nola izan daitekeen eta orokorrean aurreikusi daitekeenaz informatu.

Badago kezka bat, beste hainbaten artean, errepikatzen dena, eta da ataka haietan ilobekin nola jokatzea. Normalean pazientearen seme-alabak izaten dira interlokutoreak, adinekoa baldin bada, eta seinale ona izaten da ilobei buruzko galderak egiten dizkigutenean. “Bisitan etorri ahal dira, komenigarria da?”, “badakite aitajauna oso gaixorik dagoela, baina esan beharko genieke heriotza badatorrela?”, “hiletara ez dakit haurrak eraman beharko genituzkeen ala ez”, …

Prozesu hauetan haurrak, nerabeak eta gazteak integratzeak garrantzi handia dauka. Helduen artean bezala, beste adin tarte horietan ere desberdinak dira heriotzari eta doluari aurre egiteko bakoitzak duen jarrera. Adituek esaten dutenaren arabera, 6 urtetik aurrera heriotzaren kontzeptua bereganatzeko gai dira umeak normalen, batzuk lehenago ere. Heriotza zerbait misteriotsua da, eurentzat bezala geuretzat ere. atzera bueltakori

Arizmendi ikastolan, azken urte hauetan, Maite Urzainek eta Eider Otxoak jardun dute doluaren ingurukoak azaltzen irakasleei eta gurasoei, eta material oso baliotsua kontsultagai dago euren webgunean. Zer egin behar den eta ez den egin egin behar momentu haietan, eta bibliografia eta filmografia erabilgarriak azaltzen dira esteka horretan.

Antzuolako eskola publikoaren ibilbidea ere ezaguna da, beste arlo batzuetan bezala honetan ere. Niretzat sorpresa izan zen zein ondo landuta daukaten dolua ikasleekin jakitea, sorpresa oso atsegina.

Gipuzkoa mailan, luzea da Bidegin elkartearen ibilbidea ere, doluan orokorrean eta eskola eta ikastetxeetan zehazki. Gida gomendagarria eskaintzen dute haien webgunean: Donostiako elkarte hau, Izaskun Andonegik sortutakoa, sarea eratzen ari da Euskadi mailan beste komunitate eta elkarte batzuekin, komunitate errukitsuak edo hiri/herri zaintzaileak deitutakoak. Helburu nagusietako bat mugimendu honetan, hain zuzen ere, hezkuntza munduan zaurgarritasuna, zahartzea, gaixotzea, zainketak, heriotza eta dolua bezalako gaiak jorratzea da. Gasteiz, Getxo, Santurtzi, Zarautz eta Orio dira beste adibide batzuk, baita Iruñea ere. Izan ere, Nafarroan abiatu zuten oso egitasmo interesgarria duela urte batzuk, beste batzuontzat oso inspiragarria izan zena, “Proyecto Sé+”.

Sarritan, hauxe komentatzen dute hainbatek, eta arrazoiarekin: Heriotza apur bat normalizatu ahal izateko, txikitatik irakatsi egin beharko zen. Hala da, baina ñabardura batekin: Hezkuntza zentroetan bezala etxean ere geurea egin behar dugu. Bakoitzak geure modura, baina honetaz ere hitz egin behar da, sexualitateaz, balio etikoetaz, ekologiaren garrantziaz eta buruan dituzuen beste gai horietaz guztietaz bezala. Formakuntza ongi etorria da beti: tailerrak, ikastaroak, liburuak, pelikulak, hitzaldiak… Eta hauekin batera, denok barruan dugun gaitasun bat indartzea, enpatia. Besteen lekuan ipintzeko gaitasuna, alegia. Hau, beste gauza batzuk bezala, entrenatu daiteke. Behin eta berriz aurre egiten egoera ez hain errazei. Norbait ondoan izanez gero heriotzaren bat eduki duena, saiatu bere larruan ipintzen eta pentsatzen zer gustatuko litzaizukeen zirkunstantzia horietan egonez gero. Ariketa hauek, azken finean, laguntzen gaituzte heriotzari beldurra apur bat kentzen. Besteen doluetan enpatia landu izanez gero, geure dolu propioei hobeto aurre egiten lortu dezakegu. Eta, zer esanik, geure seme-alabei edo lobei laguntzeko. Heriotzari eta doluei aurrez aurre begiratzeko gaitasuna indartuz gero, beste segurtasun bat transmititu dezakegu ama edo aita moduan, izeko edo osaba moduan, eta abar.

Badaude beste helduleku batzuk, noski, eta espiritualtasuna sendoenetarikoa da. Gaur egun, kristautasun tradizionala oso ahulduta dago adin tarte batzuetatik behera. Eta, aldi berean, beste erlijio batzuen osagaiak heltzen ari dira gurera, bereziki Asia aldetik datoztenak. Osagai budistak eta hinduistak harrera ona dituzte hainbatengan, eta besteak beste heriotzak dakarren angustia arintzen laguntzen dute. Erlijiorik gabe ere, espiritualtasun laikoa gero eta indar handiagoa hartzen ari da. Eta hau, zalantzarik gabe, oso lagungarria izan daiteke.

Azken finean, gai hauekin sentitzen dugun larritasunak izaera existentziala dauka, neurri handi batean. Geure seme-alabek galdetzen dizkiguten galdera horiek zer dira ba? Galdera existentzialak, ezta? Jaio baino lehen eurak non zeuden galdetzen digutenean, edo amandrea edo aitajauna hil eta gero nora doazen.

Honaino zertzelada batzuk gaiari buruz. Interes handikoa da arlo hau jorratzea, badugu non sakondu hemendik aurrera.

 

Mendi Festa 2021

29/May/2021 Mendian Hil Hirian Hil

MendiFesta2021(Andoni Ormazabalek gustura irakurtzen ditu blog honetako postak, beraz arreta handiz idatziko dut oraingo hau, ea lortuko dudan. Goazen!)

“Bertanbehera” urtea izan zen 2020a, “hurrengourterako” mezuak jaso genituen, jakin barik 2021ean berriro bidaliko zizkigutela mezu berdinak. Orain 2022an izango da 2021erako agindutakoa, segurtasun neurri guztiekin eta abar eta abar.

Zorionez, segurtasun guztien zain egon ordez, pertsona, talde eta elkarte batzuk pausu bat aurrera emateko gai izan dira hilabete hauetan guztietan. Mendi Film Festivalekoak, adibidez, edo Donostiako Zinemaldikoak, Musika Hamabostaldikoak, Zarauzko Literaturiakoak… Zinema aretoak eta kulturguneak zabaldu dituztenei, ekitaldi gutxienez mistoak antolatu dituzten guztiei, aurrez aurreko topaketetarako espazioa lagata. Hauei denei eskertu behar dizkiegu bizipoz dosi horiek eskaintzearren. “Arriskua” hartzearren bestelako “birusak” kutsatzeko, kulturaren birusa, musikarena, zinemarena, edertasunarena, adiskidetasunarena, “hemengaude”-rena, “oraindamomentua”-rena, “goazenaurrera”-rena, “kulturaseguruada”-rena.

Atzo Urretxun Andoni Ormazabalek eta haren familia zabalak, senideek eta lagunek, pausu bat edo bi eman zituzten aitzinera. “Hemen gaude!” ozen esatera, eskalatzaile gazteei “ez geratu etxean!” eta Xabi Ormazabali “gogoan zaitugu!”. Liluragarria benetan, bihotzez egindako guztia bezala. Momentu batean, photocall harekin, Iker Pou, Mikel Zabalza eta Alberto Iñurrategi publikoaren artean ikusita eta zegoen giroarekin Mendi Film jaialdiaz gogoratu nintzen. Gustura, oso gustura.

Mendi Bekaren azken nondik norakoak azaldu zizkiguten, musika lagun. Dokumentala ikus-entzun genuen, solasaldia sofa batean egin genuen (lehenengo aldia zen niretzat). Felipe Uriartek merezitako omenaldia eta laztanak jaso zituen. Jaten eta edaten eman ziguten. Gaintzako sutondoa ere piztuta igarri nuen, Labeaga izeneko aretoan.

Eta gauzak zer diren, atzo bertan, duela urtebete juxtu, Sandailiko grabaketa egin genuen Andonirekin, Araotzen. Zenbat bihotz ipini duen gizon honek proiektu honetan nabarmena da, pelikula ezagutu duzuenok badakizue. Irribarre eta jarrera horrekin normala da jendeak zu maitatzea.

Bizitzak zergatik ipintzen gaituen bidean pertsona zehatz batzuekin? Zergatik “kausalitate” hauek, Andoni?

Featuring WPMU Bloglist Widget by YD WordPress Developer

Skip to toolbar